27.09.2016

Poznaj zasady budowania strefy AGD w swoim sklepie i pozyskaj nowych klientów ? część 2

Na co zwrócić uwagę projektując ekspozycję artykułów nieelektrycznych? Jak naturalnie wyznaczać strefy w sklepie oraz co decyduje o rezygnacji z zakupu, na co masz wpływ? Przed Państwem druga część naszego przewodnika o budowaniu strefy AGD w sklepie. Pierwszą część znajdziecie TUTAJ.

W poprzedniej części pisaliśmy o konieczności uporządkowanej ekspozycji, ścieżce zakupowej oraz podstawowych zasadach  visual merchandisignu, którymi należy kierować się przy tworzeniu stref AGD. W tej części skupimy się na budowaniu ekspozycji oraz elementach, które decydują o zakupie.

Łatwy dostęp do artykułów to podstawa

W kwestii ekspozycji towarów na półkach będą ważne dwie zasady. Po pierwsze, produkty tego samego rodzaju powinny być usytuowane w jednym miejscu. Po drugie, klienci muszą mieć do nich łatwy dostęp. Zarówno pod kątem intuicyjności ekspozycji (czyli znajdowania produktów), jak i łatwego dotarcia do nich. Sposób ich ułożenia powinien gwarantować, że inne artykuły nie spadną na podłogę. Dla przykładu okazała piramida z filiżanek jest atrakcyjna, ale nie zachęca klientów do wyciągania z niej produktów w obawie przed zburzeniem wystawy. Konstrukcja ekspozycji nie może wzbudzić u klienta strachu, że zepsuje jakiś towar i będzie musiał za niego zapłacić. W niewielkich sklepach istotne będzie też ułożenie regałów ? te wysokie powinny znaleźć się na zewnątrz (pod ścianą), a średniej wysokości ? wewnątrz i wyznaczać trasę.

Przeczytaj też: Jak odpowiednio ułożyć produkty na półkach sklepowych, aby wzrosła sprzedaż? Poznaj zasady visual merchandisingu na podstawie porcelany

Osobną kwestią jest zabezpieczenie artykułów. Należy unikać umieszczania ciężkich przedmiotów na najwyższych półkach. Masywne przedmioty jak np. waza do zup, duży garnek lepiej ułożyć na dolnych półkach, a rzeczy delikatne i mniejsze ? na wyższych.

37targialtomMożemy również kreatywnie wykorzystać przestrzeń między regałem, a sufitem. Powyżej 1.7 m nad ziemią (czyli dużo wyżej niż może sięgnąć klient ręką) można zawiesić postery z propozycjami aranżacji produktów, które znajdują na półkach. Tym sposobem zyskamy dodatkową przestrzeń promocyjną.

Strefy promocyjne ? jak eksponować towar?

Tworzenie stref promocyjnych jest dużym wyzwaniem dla właściciela lub projektanta sklepu. Warto wiedzieć, że klient najszybciej zauważa produkty usytuowane na skrzyżowaniach przejść lub na końcu regałów, gdzie naturalnie skręca do kolejnego. Na szczycie alejki, czyli w miejscu, które klienci podświadomie kojarzą z promocją, możemy zaaranżować szczyt promocyjny. Będzie to na pewno dobre miejsce do pokazania promocji na artykuły nie tyle tanie, co ekskluzywne.

Innym sposobem jest tworzenie wysp z przecenionymi artykułami i oznaczenie ich banerami promocyjnymi. Jeżeli produkt promujemy za pomocą stojaka reklamowego uważajmy, by nie utrudniał on poruszania się po sklepie, czyli na przykład zmniejszał szerokość alejki lub zasłaniał innych półek. Należy planować promocje z rozsądkiem.

Przeczytaj też: Dekoracje stołów, które klienci pokochają i będą chcieli odtworzyć je w domu

W przypadku prezentacji szkła, sztućców, porcelany i innych dekoracji stołu, należy pamiętać o możliwości komponowania wspólnych aranżacji. Klientki będą chętniej wybierały gotowe zestawienia niż pojedyncze artykuły. Możemy podpowiadać klientom jak zaaranżować stół na wystawną kolację. Jakie dodatki dobrać do konkretnej porcelany itd.

Brak informacji o cenie to częsty powód rezygnacji z zakupu

Cenówka to zmora klientów i pracowników sklepu. Brak ceny przy towarze skutecznie zniechęca do zakupu. Nikt nie lubi być zaskoczony przy kasie ceną lub nie mieć możliwości porównania dwóch towarów właśnie pod kątem ceny. Natomiast ciągle zmieniający się asortyment i promocje mogą być przyczyną zaniedbań w aktualizacji cen. Pamiętajmy, że prawo nakazuje ich uwidacznianie, a niedostosowanie się do tego przepisu skutkuje karami finansowymi.

Informacja o wartości towaru powinna być umieszczona na odpowiednio dużej etykiecie, najlepiej za listwą. Przydatna będzie również dodatkowa etykieta przy  produkcie, z której można dowiedzieć się więcej np. pojemność, rozmiar, skład zestawu, nazwa kolekcji. Cenówki powinny być czytelne i czyste, o ile to możliwe, drukowane, a nie pisane ręcznie. Jednolite dla całej grupy towarowej i jedynie produkt promocyjny może mieć oznaczenie, które odróżni go od całej reszty. Kolory, które wykorzystuje się do informowania o promocji to najczęściej czerwony i żółty. Nie bójmy się jednak eksperymentować z innymi barwami.

41targialtom

Zakupy dotyczące gospodarstwa domowego dokonywane są rzadziej, ale za to na lata i często towarzyszą temu większe sumy na rachunku. Dlatego muszą być one dopasowane do klienta i przemyślane. Zatem oprócz dobrego zagospodarowania strefy AGD, które nie może być przypadkowe, ważne jest przeszkolenie doradców klienta, by potrafili dopytać o potrzeby kupujących i wskazać im najlepszy produkt z oferty.

?
Jesteśmy  czołowym polskim dystrybutorem artykułów wyposażenia domu, w tym wszystkich prezentowanych w niniejszym artykule produktów. Jeżeli jesteś zainteresowany współpracą handlową z nami, prosimy o kontakt pod nr tel.: +48 601 900 976 lub e-mail: zamawiarka@altom.pl. Zapraszamy również do rejestracji w naszym systemie hurtowni internetowej (system B2B).