Robiąc codzienne zakupy wielokrotnie słyszymy ?czy zbiera pan punkty??, bądź ?czy posiada pani kartę stałego klienta??. Ocenia się, że już połowa Polaków bierze udział w programach lojalnościowych. Możliwość uzyskania dodatkowych profitów za wydawane pieniądze, motywuje konsumentów do systematycznego robienia zakupów u konkretnego sprzedawcy. Programy lojalnościowe pomagają bowiem ukształtować długotrwałą relację z klientem, co przekłada się na zysk dla każdej ze stron. Co można zaoferować klientowi za jego ?lojalność? i jaki program lojalnościowy warto wprowadzić do swojej firmy?
Po co mi program lojalnościowy?
Program lojalnościowy opiera się na działaniach marketingowych, mających na celu utrzymanie i zbudowanie dobrej relacji z klientem. Płynące z niego korzyści są obustronne: klient otrzymuje atrakcyjny rabat, bądź nagrodę, a my zwiększamy naszą sprzedaż. Po co firmie program lojalnościowy? Dzięki niemu, nie tylko jesteśmy w stanie utrzymać klientów i związać ich z naszą marką, ale także zdobyć tych, korzystających dotąd z oferty konkurencji. Daje on możliwość zwiększenia sprzedaży, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów reklamy i promocji. Dobry program lojalnościowy nie tylko podniesie częstotliwość dokonywania u nas zakupów, ale także umożliwi nam poznanie zwyczajów i preferencji zakupowych naszych klientów. Dzięki temu mamy możliwość dopasowania oferty do potrzeb konsumentów, co przekłada się bezpośrednio na nasz zysk.
Karta stałego klienta
Jednym z najpopularniejszych programów lojalnościowych jest karta stałego klienta. Możemy wybrać taką, na którą nabijane będą pieczątki, bądź też gwarantującą konsumentowi stały rabat na nasze zakupy, czy usługi. W pierwszym przypadku, klient zyskuje nową pieczątkę, po zrobieniu zakupów na określoną kwotę. Po uzbieraniu ich odpowiedniej ilości oferowany jest rabat, nagroda, bądź gratisowa usługa. Dzięki temu, klient zmotywowany do zbierania pieczątek, jako cel swoich zakupów wybierze właśnie nas. Karta stałego klienta z trwałym rabatem z kolei daje możliwość skorzystania z określonego na niej upustu przy każdorazowym dokonywaniu zakupów. Zwiększa to przywiązanie konsumenta do danej marki. Wtedy korzystniej jest dokonać zakupu u nas niż u konkurencji.
Punkty
Dobrym rozwiązaniem lojalnościowym, może okazać się zbieranie przez klienta punktów. Punktowanie może działać dwutorowo: za dokonywanie regularnych zakupów oraz za polecenie oferty danej firmy swoim znajomym. Dzięki temu, nagradzając jednego klienta, zyskujemy także nowych. Punkty nabijane są często na kartę elektroniczną, dzięki czemu w naszym systemie możemy zbierać dane o częstotliwości dokonywania zakupów oraz rodzaju nabywanych towarów. Klient może monitorować ilość posiadanych punktów, a powiadomienia o ich ilości otrzymywać smsem. Za zebranie odpowiedniej ilości punktów może on otrzymać rabat, dodatkową usługę, dopłacić do zakupów, czy też wymienić je na atrakcyjne nagrody. Aby wyjść naprzeciw klientom, coraz więcej firm decyduje się na zastąpienie plastikowej karty na punkty aplikacją mobilną.
Rabat, nagroda, a może gotówka?
Ważne, aby program lojalnościowy nie był nudny i uciążliwy oraz dawał konsumentom namacalne korzyści. W zamian za lojalność możemy nagrodzić klienta na różne sposoby. Jednym z nich jest udzielenie rabatu na nasze produkty, bądź usługi. Rabat ten aktywuje się po uzbieraniu odpowiedniej ilości pieczątek, bądź punktów lub jest przypisany do karty stałego klienta. Kolejnym sposobem nagradzania klienta jest wymiana punktów na nagrodę. W tym przypadku może to być produkt innej firmy, który zadowoli naszego konsumenta. Dobrym pomysłem będzie wybór produktów komplementarnych, np. do zakupionej kawy dołączając kubek, a do piwa pokal. Klienci preferują takie upominki, które będą mogli później wykorzystać w swoim domu.
Co więcej, produkty AGD mogą być brendowane. Dlatego też, nagroda w postaci filiżanki, przypominająca klientowi o naszej firmie codziennie podczas porannej kawy to świetna reklama także dla nas. Jeśli dalej nie wiesz jakie produkty wybrać do programu lojalnościowego ? zadzwoń ? pomożemy Tobie. Innym pomysłem jest możliwość zapłacenia, bądź dopłacenia punktami za dokonane u nas zakupy. W ten sposób klient otrzymuje gotówkę, którą może wydać korzystając z naszej oferty. Ponadto, w ramach programu lojalnościowego możemy zaoferować także pierwszeństwo wyprzedażowe, rabat gotówkowy na kolejne zakupy, czy też zwrot części zapłaconej kwoty na specjalną kartę.
Czym wiec najlepiej nagrodzić klienta? Wszystko zależy od branży, w której prowadzimy działalność, preferencji konsumentów, aktywności konkurencji oraz naszych możliwości finansowych. Po przeanalizowaniu powyższych czynników warto dobrać, taki program lojalnościowy, który będzie najbardziej odpowiadał nam i naszym konsumentom. Warto zacząć od małych profitów, które w miarę czasu będą wzbogacane o dodatkowe korzyści. Program lojalnościowy to świetny pomysł na zbudowanie długotrwałej relacji z klientem. Dlatego też, warto wdrożyć go w swojej firmie, zostawiając konkurencję w tyle.