19.09.2016

Poznaj zasady budowania strefy AGD w swoim sklepie i pozyskaj nowych klientów ? część 1

Projektując strefę AGD ze sprzętem nieelektrycznym najważniejsze jest skupienie się na komforcie zakupów. Im mniej czasu klient poświeci na poszukiwania konkretnego przedmiotu, tym większa szansa, że zapozna się z pozostałą ofertą sklepu. A tym samym zrobi większe zakupy. Przed Państwem pierwsza część naszego przewodnika dotyczącego budowania strefy AGD w sklepie.

Ekspozycja towarów na półkach ma kluczowe znaczenia dla naszej sprzedaży. Kolejność oraz sposób ustawiania asortymentu ma pomóc konsumentowi podjąć decyzję w sposób szybki i wygodny. Możemy komponować ekspozycję według kolekcji, stylu, koloru. Nadrzędna zasada to jednak ta, która pozwala klientowi łatwo zorientować się, w jakim dziale sklepu jest oraz gdzie może szukać potrzebnych produktów. Jeżeli nasz gość szybko znajdzie towar, będzie miał więcej czasu na zapoznanie się z pozostałą ofertą sklepu. Uporządkowana ekspozycja to również ułatwienie dla personelu pracującego w sklepie.

Przeczytaj też: Jak odpowiednio ułożyć produkty na półkach sklepowych, aby wzrosła sprzedaż? Poznaj zasady visual merchandisingu na podstawie porcelany

Kluczowym elementem będzie też komfort przechodzenia między regałami. W tym samym czasie, dwóch klientów powinno przemieszczać w alejce bezkolizyjnie.   

Ścieżka zakupowa klienta w sklepie stacjonarnym

Ścieżka zakupowa (ang. looping) w tradycyjnym sklepie to droga, która ma prowadzić kupującego do wnętrza sklepu i pokazać mu możliwie najwięcej z oferty. W każdym sklepie droga ta będzie inna, a wyznaczać ją będą półki sklepowe oraz usytuowana na końcu trasy kasa. Badania pokazują, że klient, wchodząc do sklepu, porusza się w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Poza tym, odwiedzający preferują przemieszczanie się wzdłuż alejek znajdujących się na obrzeżach. Dlatego rekomenduje się, aby strefa AGD była usytuowane po prawej stronie od wejścia, optymalnie w połowie przestrzeni sprzedażowej.

W ścieżce zakupowej ważne będzie też właściwe oznakowanie. Gdy klient wchodzi do sklepu powinien zobaczyć, jakie są najważniejsze strefy i gdzie są umieszczone. Brak nawigacji po sklepie jest bardzo uciążliwy dla konsumentów, którzy błądzą po sklepie i tracą czas na zastanawianie się, w którym dziale projektant sklepu postanowił ?schować? zestawy do kawy. Oznakowania powinny być możliwie proste i w tym samym stylu. Ciekawym rozwiązaniem może być też mapa sklepu, zlokalizowana w najważniejszych miejscach np. przy wejściu, z której dowiemy się dokładnie jakie strefy poświęcone są poszczególnym produktom i gdzie są zlokalizowane. Mapa powinna być bardzo prosta, a obszary oznaczone np. różnymi kolorami. Takie rozwiązanie może być zastosowane nawet w niewielkim sklepie, w którym często łatwo o uczucie chaosu ? duża ilość towaru na małej przestrzeni może powodować zagubienie klienta. Wyraźna polityka stref pozwoli zminimalizować błądzenie, nawet po niewielkiej powierzchni.

3 niepodważalne zasady visual merchandisignu do zastosowania w strefie AGD

Na podstawie licznych badań potwierdzone zostały trzy zasady, którymi kierują się klienci, bez względu w jakiego rodzaju sklepie się znajdują. Pierwsza z nich to zasada prawej ręki, która mówi o tym, że klienci po wejściu do sklepu kierują się zazwyczaj w prawą stronę i częściej prawą ręką sięgają po produkty. Dla równowagi mamy również zasadę lewego oka. Opiera się na założeniu, że wzrok klienta będzie wędrował po sklepowej półce jak po książce, tzn. zaczynamy od górnego lewego rogu, a kończymy na prawym dolnym. Stąd też prosty wniosek do trzeciego prawa visual marchandisignu, czyli zasady środka. Mówi ona, że klienci najwięcej uwagi poświęcają środkowej części regału.

oko

W kolejnej części przewodnika pochylimy się nad aranżacją ekspozycji, informacji o produkcie, strefach promocyjnych oraz jak wyznaczyć granicę stref w sklepie.

?
Jesteśmy  czołowym polskim dystrybutorem artykułów wyposażenia domu, w tym wszystkich prezentowanych w niniejszym artykule produktów. Jeżeli jesteś zainteresowany współpracą handlową z nami, prosimy o kontakt pod nr tel.: +48 601 900 976 lub e-mail: zamawiarka@altom.pl. Zapraszamy również do rejestracji w naszym systemie hurtowni internetowej (system B2B).